It is currently Sun Apr 05, 2020 12:23 pm

All times are UTC - 5 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: pekar fotens framsida upp och ner i
PostPosted: Mon Jun 24, 2019 1:37 am 
RockStar
RockStar

F?rst l?t mig presentera mig sj?lv. Jag ?r 25 ?r och jag har k?rt ultramarathoner i 9 ?r. Jag har k?rt 12 berg 100 mil, vann ett par av dem och k?r ett marathon p? 2:3Adidas Superstar Femme 9. Jag brukar springa runt 90 miles per vecka. Jag ?r f?r n?rvarande i podiatric medical school som s?ker doktorsexamen i podiatrisk medicin (DPM). Jag har k?rt uteslutande i minimalistiska skor (Brooks Mach 11 mestadels) sedan sommaren 2010, och i allm?nhet har jag gynnat ?ndringen. Sj?lvklart finns det n?gon personlig motivation i mitt intresse f?r att k?Nike Air Max Classic BW Hombre ra biomekanik. En av de vanligaste p?st?enden av barfota och minimalistiska f?respr?kar ?r att en framfodsstrike minskar slagkrafterna. Jag skulle vilja unders?ka hur dessa slagkrafter d?mpas i en framsida mot h?lsa, och vad det kan betyda f?r ?veranv?ndningsskador. I st?llet f?r att fokusera p? slagkraftstyrka, som eventuellt kan vara inblandade i ?veranv?ndningsskador, l?t oss se ist?llet p? pronation. ?verdriven pronation ?r f?rknippad med flera ?veranv?ndningsskador, inklusive Nike Air Max 90 Dames den hemska nemeses plantar fasciit, medial tibial stress syndrom (aka shin splints) och patellofemoral syndrom (aka l?pare kn?). Fr?n v?r granskning av barfota, fann vi ett m?nster som tyder p? att en framfootstrejk kan minska pronation j?mf?rt med en h?lsstrike. SIX studier j?mf?rde j?mf?rt med ryggfoten i ?mnen som k?r barfota och skod. Av de sex studierna Adidas Superstar Donnehittade tre en signifikant minskning av backfoot pronation i barfota l?pare, 1,8,11 tv? studier hittade ingen skillnad mellan Adidas NMD Mujer f?rh?llandena, 4,12 och endast en studie fann st?rre pronation n?r personer sprang barfota.9 Detta ?r knappast en stark trend, men n?r vi tittade n?rmare s? fann vi att alla utom tv? av studierna kr?vde att deltagare skulle vara h?jslagare (Runblogger's note - tyv?rr ?r detta krav ganska vanligt i den vetenskapliga litteraturen om l?pande mekanik). Nike Air Max 90 Dames Av de tv? studierna som m?jliggjorde f?tterna, hittade b?da en signifikant minskning av backfootpration n?r barfota.1,11 Dessutom har Morley et al. 2010 hittade en minskning av pronation n?r h?len str?ckte sprang barfota. Intressant sett s?g individer med den st?rsta pronationen den mest minskningen i backfoot-eversion. Av de tv? studierna som inte hittade n?gon skillnad mellan f?rh?llanden och den enkla studien som hittade mer bakfoten i barfota l?pare, alla deltagare som kr?vs f?r Nike Air Max 95 Mens att h?lla sl?r. Dessutom var alla studier ?verens om att bakfoot-eversionshastigheten var l?ngsammare i barfota l?pare, vilket tyder p? att pronatory-r?relsen ?r mer kontrollerad n?r barfota. Vad betyder dessa resultat? Inte mycket, f?rr?n vi tittar p? ytterligare ett resultat. Av sju studier som unders?kte sagittalplan r?relse vid ankeln (dvs dorsiflexion Nike Air Max 90 Femme och plantarflexion eller pekar fotens framsida upp och ner i sidovy), var alla ?verens om att barfota l?pare tr?ffade marken med en betydligt mer plantarflexerad fot (fotfot vinklade mer ned?t) .1-3,5-7,10 ?ven i studier som kr?vde ?mnen att vara h?lslagare, drabbade ?mnen marken mer plantarflexerad. Dessutom, ju l?ngre boendeperioden till barfota l?per, ju mer l?parna plantarflexerade vid kontakt. Med andra ord, med mer tid att springa barfota, ?r l?pare mer ben?gna att landa Nike Air Vapormax Damesmed en midfoot- eller f?rfootstrejk. Det ?r uppenbart n?r ?mnen ?r "vanligen barfota l?pare", vilket inneb?r att de har k?rt barfota eller i minimala skor i minst sex m?nader, men trenden ?r uppenbar efter bara 4 minuter p? en l?pband i l?pare som aldrig tr?nar barfota. Att undvika en h?ckslag ?r klart en anpassningsmekanism n?r foten har minimal d?mpning Adidas Superstar Femme tillg?nglig. Vi vet att barfota / minimal k?rning ?r f?rknippad med en betydligt mer plantarflexerad fot vid kontakt. Vi ser ocks? data som f?resl?r minskad pronation n?r l?pare flyttar mot en framkantsstrejk. Vi drog slutsatsen att en framfoten strejk d?rf?r kan minska backfoot pronation. Varf?r kan detta vara?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC - 5 hours [ DST ]